یک گونه جدید و یک گزارش جدید ازجنس hieracium در ایران

نویسندگان

زهرا توکلی

مصطفی اسدی

چکیده

گونه h. piranshahricum به عنوان گونه جدید از ایران معرفی می گردد. این گونه متعلق به بخش sect. pratensina و زیر بخش subsect. pratenses است و با گونه h. longiscapum  قرابت زیادی دارد. در گونه h. longiscapum  ساقه با کرک های ستاره ای و غده ای، دمگل آذین و برگه های گریبان با کرک های غده ای، تعداد برگ های قاعده ای 2-4 و مستطیلی، برگهای ساقه ای 1 (-2)، تعداد کپه های گل آذین 2-10، برگهای ناحیه گل آذین تیره با حاشیه باریک سفید، جام گل در هر دو سطح زرد است، اما در گونهh. piranshahricum   ساقه بدون کرک ستاره ای و غده ای ، دمگل آذین و برگه های گریبان بدون غده، تعداد برگهای قاعده ای 13 و واژنیزه ای، برگهای ساقه ای 7،تعداد کپه های گل آذین تقریباً 33، برگ های ناحیه گل آذین سبز با حاشیه پهن غشایی، جام گل زرد ودر سطح خارجی قرمز – بنفش می باشد. گونه h. longiscapum  برای اولین بار از ایران گزارش می شود .

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

یک گونه جدید و یک گزارش جدید ازجنس Hieracium در ایران

گونه H. piranshahricum به عنوان گونه جدید از ایران معرفی می‌گردد. این گونه متعلق به بخش sect. Pratensina و زیر بخش subsect. Pratenses است و با گونه H. longiscapum  قرابت زیادی دارد. در گونه H. longiscapum  ساقه با کرک‌های ستاره‌ای و غده‌ای، دمگل آذین و برگه‌های گریبان با کرک‌های غده‌ای، تعداد برگ‌های قاعده‌ای 2-4 و مستطیلی، برگهای ساقه‌ای 1 (-2)، تعداد کپه‌های گل آذین 2-10، برگهای ناحیه گل آذین...

متن کامل

یک گونه جدید ازجنس Helichrysum قبیله Gnaphalieae، تیره Asteraceaeاز ایران

یک گونه جدید ازجنس Helichrysum قبیله Gnaphalieae تیره Asteraceae با نام Helichrysum kermanicum برای ایران و جهان گیاهشناسی شرح داده شده، تصویر آن ارائه گردیده است. صفات تاکزونومیک گونه‌ مذکور به عنوان گونه ای منحصر در میان دیگر گونه های این جنس )با داشتن فقط یک کپه) در ایران شرح داد ه شده است.

متن کامل

گزارش دو گونه جدید ازجنس Linaria ازایران

گونه‌های Linaria leptoceras و  Linaria bamianica برای اولین بار از ایران گزارش می‌گردند. این گونه‌ها از خراسان جمع‌آوری شده‌اند. ویژگیها، محل دقیق جمع‌آوری، رویشگاه، پراکنش جغرافیایی و آخرین وضعیت نامگذاری گونه‌ها توضیح داده می‌شود.

متن کامل

گزارش یک گونه جدید از ایران

گونه Paeonia mascula subsp. mascula برای اولین بار از ایران گزارش می‌شود. نمونه گونه مذکور از جنگلهای اطراف روستای چناره واقع در شهرستان مریوان از استان کردستان جمع‌آوری گردیده است.

متن کامل

گونه جدید و گزارشی جدید ازجنس Nepeta از ایران

گونه Nepeta natanzensis که از کوه کرکس جمع‌آوری شده است به عنوان گونه جدید شرح داده می‌شود. قرابت و ارتباط آن با گونه N. lasiocephala مورد بحث قرار می‌گیرد. این گونه متعلق به گروه گونه هایی است که در بخش Capituliferae قرار می‌گیرند و باداشتن گلاذین کپه ای ، لوب میانی لبه پائینی جام گل و کاسه گل از سایر گروه ها قابل تشخیص می‌باشند. به علاوه گونه N. trachonitica برای اولین بار از ایران از استان آ...

متن کامل

گونه Rochelia retrosepala یک گونه جدید از ایران و Hormuzakia aggregata گزارش جدید برای فلور ایران

گونه Rochelia retrosepala به عنوان گونه جدید برای علم گیاهشناسی شرح داده میشود. گونه Hormuzakia aggregata  برای اولین بار از ایران گزارش می‌گردد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مجله گیاهشناسی ایران

ناشر: موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

ISSN 1029-788X

دوره 11

شماره 1 2005

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023